قصدِ ورود دارید ؟!

  جستجو بین پست‌ها و کاربران
سلام دوستان
چند نکته جالب در آموزش هنر خوشنویسی که توسط استاد سبزه کار توصیه شده ،
برای این استاد فرهیخته آرزوی تندرستی و شادمانی بیشتر دارم .
متن در اولین دیدگاه
6 امتیاز + / 0 امتیاز - 1395/08/03 - 01:26 در خط کلک - مرکزآموزش خوشنویسی
دیدگاه
رضا اعتمــــــــادیان

نکته هایی در خوشنویسی

@};- آشنایی با ابزار کار و بدست آوردن ابزار و وسایل خوشنویسی از نوع مرغوب و مطلوب امری است ضروری و اگر به این مهم دسترسی پیدا نکنیم شاید آموختن رموز آن هنر یا به دشواری صورت گیرد وشاید مورد تنفر وبیزاری هنرآمور قرار گیرد

@};- هرچه از کلاس بیشتر استفاده شود تجربه و کار بهتر است.

@};- در رابطه با ساعات تمرین و زمان مناسب آن بستگی به روحیه افراد دارد و هرکس خود باید کشف کند که چه زمانی مناسب تر است روزی 2ساعت کار (حداقل)برای هنرجویان لازم است (برای هنرجویان عالی و ممتاز).

@};- آنچه در توان دارید در هر مرحله ای از خوشنویسی راحت بر روی کاغذ بیاورید.

@};- یک خطر برای کسانی که زیاد و بدون دقت کار میکنند این است که ممکن است دستشان وحشی شود .باید به دستورات استاد توجه لازم بشود وبر اساس آن عمل شود.

@};- سعی کنید دایم المشق باشید.مشق نظری.عملی و مقایسه کردن ان با خط مورد تقلید.

@};- سعی کنیم تا مرحله ممتاز کمتر از ذهن خودمان استفاده کنیم بهتر است الگوهای مناسب از خط استادمورد نظر را در ذهن ملکه کنیم.

@};- موقع نوشتن خط نگاه باید نسبت به صفحه عمود باشد.

@};- قلم. قلمتراش .نوع قلم .شیب دم قلم .فاق قلم .طرزقلم گیری و قلم گذاری خیلی مهم است.

@};- سرعت نوشتن قبل از کسب مهارت خوب نیست.

@};- در خوشنویسی خلاقیت موج میزند.

@};- در ارایه کار سعی شود که کار شما بدون تذهیب هم قابل ارایه باشد.

@};-در مرحله قبل از ممتاز از ترکیب های ساده توفیق بیشری بدست می آید.

@};-زاویه گرفتن قلم به آناتومی دست ارتباط دارد.اگر دست لاغرباشد .بدلیل نشستن بهتر و بیشتر بر روی کاغذ قلم مایل تر گرفته می شود.

@};-برای مشق نظری الگو مناسبی در نظر گرفته شود.

@};- فشار دست هرچه بیشتر باشد نشانه کم کاری و عدم تسلط دست است و هرچه کار بیشتر باشد تسلط دست بیشتر و فشارکمتر خواهد شد.

@};- در مورد کار خوشنویسی بهتر است یک کار تحقیقی صورت بگیرد.

@};- یک سرمشق جهت جا افتادن کلیه کلمات آن احتیاج به حداقل یک ماه کار مفید دارد که اشکالات موجود در کلمات بکار رفته در چلیپا. کتابت و....برطرف شود.

@};- اگر معلم خوب باشد و هنرجو خوب کار نکند فایده ای ندارد.واگر کار هنر جو زیاد باشد واستاد خوب نباشد نیز فایده ای ندارد.ولی اگر معلم خوب باشد و هنرجو هم خوب کار کند این نتیجه خواهد داد.

@};- هنر خوشنویسی یک هنر دیریاب وخسته کننده است. و این امر تا زمانیکه انسان به مرحله ای برسد که از مشق کردن زیادخسته نشود وجود دارد.

@};- باید جهت پیشرفت در کار خوشنویسی کار زیاد کرد.

@};- جهت رسیدن به اندازه مطلوب در حروف یا کلمه بهتر است حروف و کلماتی که اندازه نوشته شده است رونویسی شود و آنقد تکرارشود که اندازه مطلوب بدست آید.

@};- استفاده از سرمشق با کاغذ کالک و کپی برداری باشد بهتر است تا چهارچوب کلمه با تمرین زیاد مشابه سرمشق شود(کپی برداری با مشق نظری همانندنویس را ممکن میسازد)
طرز درست نوشتن بدین صورت است که قسمتهای نرمی دست روی کاغذ می نشیندو قلم با زاویه ای حدود 63/5درجه با کاغذبرخورد می کندو تقریبا می توانیم بگوییم کلیه حروف ما با این زاویه یا نزدیک ب این زاویه نوشته می شود.

@};- اعلام یک زاویه مشخص در نستعلیق غیر قابل پذیرش است.

@};- اصولا جهت نوشتن(چه روی میز چه روی زانو)دستی که با آن قلم گرفته و نوشتن به وسیله دست انجام میگیرد نباید تکیه گاه قرار گیرد و کاملا ان دست باید آزاد باشد.

@};- درشروع نوشتن خط فقط خود را برای اجرای صحیح و دقت در تنظیم مرکب و کاغذ و قلم و....داشته باشیم و سعی بر این باشد که کار مناسبی صورت گیرد.

@};- در خوشنویسی الهام گرفتن از طبیعت است.طبیعت هرچه را ایجاد کرده است زیباست ولو اینکه به تعداد و مختلف باشدو متنوع و گوناگون

@};- تا زمانی که ذهن و دست یکی نشده است می بایستی همیشه مشق نظری انجام شود و از خودمان کمتر شکل حروف و کلمات اعمال شود و طبق الگوهای استاد عمل شود

@};- جهت انجام کار خوب بدن باید راحت و بدون گرفتگی باشد اگر در حالت طبیعی کار نشود بلافاصله اثرات ناراحتی موجود در رفتار در نوشته منعکس می شود.پس بهتر است با روحیه ای آرام و سالم مبادرت به خوشنویسی نمود.

@};- حتی الامکان از تراشیدن،جراحی و اصلاح کردن و دوباره روی نوشته حرکت کردن جهت اجرای صحیح نوشته خودداری گردد

@};- در خوشنویسی از قلم انداز کردن کلمات و حروف خودداری گردد.رانش قلم تا انتهای شکل صحیح حرف یا کلمه بایستی ادامه یابد.

@};- انسان از وجودی برخوردار است که بسیار پیچیده است و آثاری که از انسان بوجود می آید بسیار پیچیده است.

@};- زاویه قلم اصلا اجباری نیست.در اشخاص فرق می کند

@};- وقتی خط به معیار خوبی برسد شیوه را از دست می دهد.

@};- در هنر باید هم فکر_هم سوال_هم عمل باهم باشد تا ثمره ای داشته باشد مخصوصا هنر خوشنویسی که یک هنر ناب ایرانی است از چیزی نشاط نگرفته است

1395/08/3 - 01:42
شاهپور فاخر

استاد بسلامت باشند و درود بر شما

1395/08/3 - 09:17
reza rezvani

سپاس

1395/08/3 - 20:33
یغما

ممنون

1395/08/7 - 12:27
ali

ممنون از زحمت شما نکات کاربردی و بسیار آموزنده ای بود. خداوند سایه اساتید هنر ایرانو بلند و پایدار نماید .

1395/09/9 - 09:52
DB Queries: 47 (0.1972s) | CACHE Queries: 49 (0.0034s) | Script Execution Time: 0.223 | Memory usage: 1.2MB | Server Load Average: 0.03, 0.18, 0.13