قصدِ ورود دارید ؟!

  جستجو بین پست‌ها و کاربران

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/kelk/domains/kelkkhial.ir/public_html/system/classes/class_post.php on line 577
http://kelkkhial.ir/i/tmp/1441669454317392_thumb.jpg
تقدیم به جناب حسنی @hasani این تصویر پوستر و بنر خط (جعلی منسوب به) میرزا غلامرضا که در تالار وحدت بنمایش درآمد. وحتی بر روی ساک دستی هم نقش زده بودند.
7 امتیاز + / 0 امتیاز - 1394/06/17 - 04:14 در میرزا غلامرضا اصفهانی
دیدگاه
سید امیر حسین بَطحائی

سلام جناب مختاری.
البته رازهای بسیاری داره. سومین کشیده کمی بلند اجرا شده تا فضا ها درست دربیاد.
دایره معکوس (بصبح ) هم با (د) در (رسید) موازی اجراشده و فضای زیبایی رو در اورده
که نیاز مند مهارت دست بالاییه.
با کمال این (ص) با آثار استاد تفاوت داره.
خوشحال میشم بدونم که استاد فرزانه با چه دلایلی جعلی بودن رو تشخیص دادند.

1394/06/17 - 06:38
hasani

hasani
سلام جناب مختاری، بابت ارسال تصویر اثر جعلی سپاسگزارم. واقعاً جا دارد کسانی که این اثر را در جای اثر میرزاغلامرضا خریداری کرده اند در بینش و سطح سواد بصری خود تجدیدنظر جدی داشته باشند، از انجمن خوشنویسان ارتکاب چنین اشتباهی بعید بود. جا دارد که از مخاطبان فرهیخته بویژه خوشنویسان جوان عذرخواهی جدی می کردند. درضمن با توجه به تولید انبوه آثار جعلی در سالهای اخیر و بی توجهی مسؤولان امور شاید بد نباشد که کمپینی در حمایت از حقوق معنوی هنرمندان خوشنویس راه اندازی شود و بر مبنای آن پیشنهاد شود که دولت لایحه تشدید مجازات عاملان جعل آثار هنری (بویژه خوشنویسی) را به مجلس ارائه دهد. سپاسگزارم

1394/06/21 - 06:04
سید امیر حسین بَطحائی

جسارتا جناب مختاری و جناب حسنی گرامی میشه توضیح بدید که دلایل شما برای جعلی بودن اثر چیست؟
واقیتش هر چه که به این اثر نگاه کردم تنها چند نکته رو دریافتم.
پشت (و) صاف اجرا شده. الف در العزیز کمی مشکل داره. ه در (هو) در گرد نیست و در فضای بیضی اجرا نشده. یکی هم (ص) که کلا با چیزی که استاد در سیاه مشق ها اجرا کردند فرق داره ولی شبیه اون در سوره حمد استاد و در وازه (صراط) وجود داره.
شاید بشه از اثار نه چندان قوی استاد نام برد ولی ایا این دلایل استناد به جعلی بودن اثر داره؟
لطفا بنده رو راهنمایی کنید. سر در گم شدم. فکر میکنم چیزی رو در خط استاد اشتباه فهمیدم.

1394/06/25 - 11:20
hasani

درود بر شما، 1. نکته نخست که احتمال جعلی بودن این اثر را تقویت می کند کاغذ نشان دار (الگوی شطرنجی) است که از حدود سال 1320 قمری به بعد وارد ایران شده بود در حالی که میرزاغلامرضا در 1304 وفات یافته بود. 2. ساختار ترکیب بندی این سیاه مشق که به نظر بنده ابتدا با رایانه طراحی و سپس اجرا شده است اصولا متفاوت از ساختار ترکیب بندی در آثار میرزاست. 3. تراش قلم با آثار میرزا تفاوت دارد و به نظر میرسد که خطاط متأثر از دو شیوه قدیم و جدید (شیوه استاد امیرخانی)بوده است 4. اندام حروف این سیاه مشق با کارهای میرزا تفاوت جدی دارد و این تفاوت بویژه در دندانه های یکی از سه سین پایین سیاه مشق بخوبی مشهود است 5. فاصله غیرعادی بویژه در انشای واژ ه های مینالید و ناله در کنار تراکم نامعقول جانب چپ سیاه مشق (که بویژه با تحریر آمد تشدید شده) نشان دهنده فهم ناکافی خطاط از سیاه مشق های استاد یگانه میرزاغلامرضا است 6. تا به حال در کدام سیاه مشق معتبر میرزا غلامرضا به جای ت"حریر شد"، "تحریر آمد " نشسته است؟ 7. شیوه متفاوت قلم گذاری بوِزه در اجرای ب "بصبح" مشهود است 8. چرخش نامتعارف کرسی عمومی سیاه مشق نشان از نرسیدن خطاط به مرحله شان در خوشنویسی دارد، چنان که گاهی تناسب اندامی حروف و گاهی کرسی عمومی را گم کرده است 9. در یک سیاه مشق شهودی معمولا این مقدار همنوایی چرخش حروف، شبیه آنچه که در دایره معکوس ح (در بصبح) و د (در رسید) کمتر دیده می شود (البته نه اینکه اصلا نباشد) و همین می تواند دلالت بر احتمال چیدمان رایانه ای سیاه مشق پیش از اجرای دست آزاد داشته باشد. در مجموع باید گفت اگرچه تقلید دقیق ظاهری آثار استادان بزرگ ممکن است ، تقلید روح (یا ساده تر بگوییم روحیه عمومی اثر) که متأثر از خلق و خو و مهارت و تجربه آن استاد دارد ناممکن می نماید. نکته آخر که به نظر حقیر می رسد شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق (رقم) است که بیشتر معاصر است تا قاجار دوم. پاینده و سرفراز باشید

1394/06/28 - 08:44
سید امیر حسین بَطحائی

سپاس.

1394/06/28 - 09:17
سید امیر حسین بَطحائی

آیا استاد فرزانه هم با شما هم نظر اند؟
یا سایر اساتید؟

1394/06/30 - 10:02
hasani

بنده از نظر استادان محترم انجمن اطلاع ندارم و گاهی بی تفاوتی یا اکراه ایشان از اعلام نظر تخصصی درباره این گونه موضوعات برایم به شدت شگفت انگیز است. البته به نظر حقیر آسیبی در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که برخی از استادان به پژوهش در حوزه کتاب آرایی و خوشنویسی چندان اهمیت نمی دهند. شخصا قطعات فراوانی را دیده ام که برخی از استادان پشت یا روی آن نوشته اند که این از خطوط مسلم فلان استاد است و بعد معلوم شده که تقلبی بوده است. علت یکی خوش قلبی و خوش بینی برخی از استادان عزیز است و دیگر، ضعف ایشان در پژوهش علمی. لازم به ذکر است که: کتابهایی به چاپ رسیده که در آنها آثار جعلی به نام کار اصلی معرفی شده است اما مرجعی رسیدگی نمی کند و استادی اظهار نظر رسمی...

1394/06/31 - 02:35
DB Queries: 50 (0.249s) | CACHE Queries: 36 (0.0034s) | Script Execution Time: 0.276 | Memory usage: 1.07MB | Server Load Average: 0.17, 0.13, 0.08