قصدِ ورود دارید ؟!

  جستجو بین پست‌ها و کاربران
@etemadian
@محمد خدادادی
خط استاد امیرخانی در حدود 37 سالگی...
پس از استاد اسماعیلی در این سن و سال نباید انتظار داشت مثل الان استادالاساتید امیرخانی بزرگ بنویسند
6 امتیاز + / 0 امتیاز - 1393/12/19 - 10:15
دیدگاه
محمد خدادادی

ممنون.... هرچند که این خط بدون هیچ تعصبی خیلی خوبه اما من اصلا کاری به شخص خاصی ندارم ... نکته اینجاست که اگه هر کس با خط ضعیف ، استادی بگیره ، ایراده . و نباید اینطوری باشه .
اگه نباید در این سن و سال و با این خط مدرک استادی بدن ، خب ندن و وایستن برای چند سال بعد

1393/12/19 - 13:16
امین

با حترام تمام به خط استاد اسماعیلی ولی مقایسه خوبی نیست
وجنات استادی از همان ابتدا بر کارهای استاد امیرخانی پیدا بوده است

1393/12/19 - 14:33
محمد خدادادی

نه این تعبیر هم درست نیست ... استاد امیرخانی هم در حد مرگ تلاش کرده ... اینکه بگیم از اول معلوم بود که استاد خواهند شد اصلا عاقلانه نیست

1393/12/19 - 14:48
محسن روزبه

البته مقایسه با خط استاد امیرخانی قیاس مع الفارق . واقعیت اینه که اگرچه استاد امیرخانی در سن حدود 40 سالگی استادیشون رو گرفتند ولی در همان سن شیوه متفاوتی نسبت به خط اساتیدشون برادران میرخانی ارائه داده بودند که بعدها پخته تر هم شد. البته آقای خدادادی کمی ایده الیست هستند. واقعیت اینه که مدرک استادی که توسط انجمی ارائه میشه معادل درجه دکتری در سایر رشته ها هست. الان می بینیم که تعداد دکترا در ساید رشته ها به چه نحو فجیعی افزایش یافته. طبیعتا نباید فکر کنیم که در زمینه خوشنویسی همان رویه سابق باشه. این مسئله تنها در مورد مدرک استادی نیست مدارک دیگر انجمن هم نسبت به گذشته کمی ساده تر شده. برای مقایسه میتونید به آثار استاد شیرازی، قلسفی، سبزه کار، بختیاری و غیره قبل از مدرک استادیشون مراجعه کنید و مقایسه کنید با فوق ممتازهای فعلی.

1393/12/19 - 15:12
محسن روزبه

زندگینامه استاد فلسفی


۱۵/۱۱/۱۳۳۷ – ۴ / ۲ / ۱۹۵۹: تولد

۱۳۴۴: آغاز خوشنویسی – آموزش نستعلیق نزد آقای ابن علی بابایی

۱۳۵۴: خوشنویسی اولین کتاب

۱۳۵۵: ورود به انجمن خوشنویسان ایران وتلمذ نزد استاد سیّد حسن میرخانی

۱۳۵۷: استفاده از کلاس مکاتبه ای و حضوری استاد کیخسرو خروش

۱۳۵۸: تلمذ نزد استاد غلامحسین امیرخانی + نخستین نمایشگاه انفرادی : ( پونا ، هندوستان )

۱۳۵۹: دریافت گواهینامه ممتاز و شروع تدریس در انجمن خوشنویسان ایران

۱۳۶۳: خوشنویسی دیوان باباطاهر

۱۳۶۴: خوشنویسی گلستان سعدی + خوشنویسی دیوان اشعار استاد حسن زاده آملی

۱۳۶۵: خوشنویسی دیوان حافظ

۱۳۶۶: خوشنویسی کلیات اشعار فارسی علامه اقبال لاهوری ( چاپ در پاکستان )

۱۳۶۷: خوشنویسی مقاله نوروز دکتر علی شریعتی + تالیف کتاب ترکیب در نستعلیق

۱۳۶۸: خوشنویسی مرقع درخت دوستی + دیوان حافظ تحریر دوم

۱۳۶۹: خوشنویسی کتاب پرده هایی از شاهنامه

۱۳۷۰: خوشنویسی گلستان سعدی تحریر دوم + خوشنویسی ترجیع بند خواجوی کرمانی

۱۳۷۱: خوشنویسی رباعیات خیام

۱۳۷۲: خوشنویسی ترجمه فارسی قرآن کریم همراه با خط نسخ استاد میرزا احمد نیریزی ( چاپ یونسکو ۱۳۸۱ )

۱۳۷۳: برنامه ریزی و اجرای مدون کلاس فوق ممتاز نستعلیق در انجمن خوشنویسان ایران

۱۳۷۴: خوشنویسی نرم افزار نستعلیق چلیپا + « غبار نویسی » دومین نمایشگاه انفرادی : ( تهران )

۱۳۷۵: خوشنویس متن عربی و ترجمه فارسی دعای کمیل

۱۳۷۶: خوشنویسی مرقع گلستان + خوشنویسی کتاب بسم الله ( چاپ ۱۳۸۴ به نام گنج رحمت )

۱۳۷۷: تالیف کتاب کشیده + خوشنویسی دیوان حافظ تحریر سوم + « نیایش » سومین نمایشگاه انفرادی : ( تهران ) + خوشنویسی مقدمة کتاب « در خلوت حافظ»

۱۳۷۸: دریافت مدرک « استادی » از انجمن خوشنویسان ایران + انتخاب و خوشنویسی گزیدة غزلیات سعدی

۱۳۷۹: خوشنویسی مرقع صبح امید + خوشنویسی و چاپ کتاب : « یاد یار مهربان » + خوشنویسی دیوان حافظ تحریر چهارم + چهارمین نمایشگاه انفرادی ( دهلی نو ، هندوستان )+ خوشنویسی های کتاب عکس «‌ چشم اندازهای ایران »

۱۳۸۰: خوشنویسی متن عربی و ترجمه فارسی دعای کمیل تحریر دوم ( چاپ ۱۳۸۴ ) + پنجمین نمایشگاه انفرادی : ( دانشگاه سوربن پاریس ) + خوشنویسی های کتاب عکس « ایران ، نیکول » + خوشنویسی کتابچة مقدمة قرآن نیریزی چاپ آلمان

۱۳۸۱: ششمین نمایشگاه انفرادی : ( دوبی ) + خوشنویسی مرقع « البرده »

۱۳۸۲: خوشنویسی مرقع « مناجات حضرت امیر »

۱۳۸۳: تالیف جزوه : « نستعلیق نویسی قرآن کریم »

۱۳۸۴: خوشنویسی و چاپ گزیده غزلیات حافظ – نمایشگاه بسم الله ( تهران)

1393/12/19 - 15:20
محسن روزبه

استاد سبزه کار

محمدعلی سبزه کار

متولد1331 مشهد ، نام اساتید : سیدحسین میرخانی ، غلامحسین امیرخانی و یداله کابلی

اخذ مدرک ممتاز و آغار تدریس در انجمن خوشنویسان ایران 1359

کتابت دیوان حافظ 1366

کتابت رباعیات خیام 1368

چاپ اثر در کتاب " مجموعه آثار خوشنویسان معاصر ایران " 1364 - 1368

کتابت کلیله و دمنه ( چاپ نشده)

آموزش خط تحریری و نستعلیق در شبکه ۲ سیما ۱۳۷۴

شرکت در نمایشگاه های گروهی انجمن خوشنویسان ایران

مصحح آزمون های انجمن خوشنویسان ایران

ریاست شعبه شرق انجمن خوشنویسان ایران

اخذ مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران 1386

1393/12/19 - 15:27
رضا اعتمــــــــادیان

بحث خوبی رو جناب مختاری عزیز و جناب خدادادی راه انداخته اند
اینجا یک فضای اختصاصی و فنی است ، بدون نگرانی و صد البته با حفظ احترام به ساحت اساتید بحث را ادامه دهید .
من نظر شخصی خودم را میگم : به نظر من برای مدرک استادی حتما شرایط سنی باید وجود داشته باشد و بعد از آن علاوه بر خط قوی ، فاکتورهایی چون دانش خوشنویسی ، سابقه تدریس ، نمایشگاههای انفرادی و جمعی ، کتابت دواوین بایستی لحاظ گردد

1393/12/19 - 20:33
احسان دائی

مقایسه آقای مختاری رو به هیچ وجه قبول ندارم به این دلیل که:

اولا بحث بر سر نحوه غلط اعطای مدارک استادی است (که در برخی موارد اصلا قابل توجیه و پذیرش نیست).

ثانیا اگر بنا بر ملاحظه سن و سال است چرا استاد سلطان آبادی و سبزه و اساتید جوان دیگر حتی سیدسعید میرزاده خودمون رو نمی بینید؟

ثالثا این خط که از استاد شاهد آوردید استادانه است اما حتی اگر همین خط با خط های اون زمان و همدوره ای های استاد مقایسه بشه یقینا یه سر و گردن بالاتر و حتی فوق العاده بوده. منتها خط به برکت استاد امیرخانی در طول این سالیان، تحول و پیشرفت زیادی داشته.

1393/12/19 - 21:04
محمد خدادادی

-ممنون احسان جان که همیشه درست میبینی .
-(سعید مگه استادیشو گرفته ؟)
-راجع به شرط سنی : بنده هم قبول دارم که باید وجود داشته باشه ، به علت اینکه اگر خدای نا کرده از استاد جوان به دلیل عدم پختگی خطایی سر بزنه ، اونوقت متاسفانه افکار عمومی به سمت خوبی نمیره

1393/12/19 - 21:12
احسان دائی

ان شاءالله میگیره. شایستگیشو داره.

1393/12/19 - 21:17
احسان دائی

راستی، ما برای اجتهاد شرط سنی نداریم. یکی در 18 سالگی اجتهادشو میگیره و یکی در 30 سالگی و خیلی ها هم نمیتونند بگیرند.

وقتی کسی به بلوغ هنری رسیده باشه چه لزومی به شرط سنی هست؟

1393/12/19 - 21:19
محمد خدادادی

من همیشه فکر میکنم پیشرفت در خوشنویسی رابطه ی مستقیم با پیشرفت در اخلاق داره .
و نظر به همین فکر میکنم یک فرد حدود 20-30 سال نمیتونه به تمام زوایای اخلاقی درست دست پیدا کنه ...
به نظرم قیاس با اجتهاد هم درست نیست.

1393/12/19 - 21:36
محمد خدادادی

اینهمه داریم بحث میکنیم و اونوقت : http://kelkkhial.ir/dashboard/tab:everybody

1393/12/19 - 22:02
محسن روزبه

به هر حال معمولا مدرس ها را استاد خطاب می کنند و این هم نوعی ادبه منطور این نیست که دارای مدرک استادی هستند. در مدارج دانشگاهی هم همینه شما به مدرستون میگید استاد ولی استاد در دانشگاه معادل فول پروفسور هست. کسی که دکترا میگیره استادیار میشه بعد از مدتی دانشیار و نهایتا استاد. ولی اگر مدرس حتی فوق لیسانس هم باشه استاد خطابش میکنند

1393/12/19 - 22:06
احسان دائی

اجتهاد رو از این بابت گفتم که چون که صد آمد 90 هم پیش ماست.
در امور دیگه هم همین طوره. حتی در درس خوندن هم می بینی یکی جهشی میخونه یا هستند افرادی که در سن نوجوانی به کرسی استادی رسیده اند و در دانشگاه های معتبر تدریس می کنند.


درخصوص برخی مدارک استادی که اعطا شده و میشه قبلا به صورت عمومی و خصوصی بارها اعتراض کرده ام و نمیخوام دوباره بحث کنم.

1393/12/19 - 22:07
محمد خدادادی

جناب روزبه وقتی کسی یک خط رو میفرسته و میگه از استاد فلانی ، یعنی چی ؟ و به چه قصدی میفرسته ؟

1393/12/19 - 22:24
رضا اعتمــــــــادیان

ولی من شرط سنی رو واجب میدونم به همون دلیلی که محمد آقا گفت و دقیقا هم با اجتهاد فرق داره اینجا بحث هنره و هنر با دانش خیلی فرق داره ،
مورد بعد اینکه بحث ما در مورد استثناها نیست مثلا همین آقا سعید میرزاده ما که آقا احسان نام بردند به اعتقاد شخصی من از بعضی اساتید بهتر مینویسد ولی ایشون یک استثنا هستند یا کسانی که بقول شما افرادی که در سن نوجوانی به کرسی استادی رسیده اند و در دانشگاه های معتبر تدریس می کنند.قبول دارم همچین کسانی هستند ولی قانون را برای عموم وضع میکنند نه اقلیت استثنا

1393/12/19 - 22:24
محمد خدادادی

خب شاید این هم درست باشه احسان جان .... ولی باز هم به نظرم رابطه مستقیم سن و پختگی رو نباید نادیده بگیریم

1393/12/19 - 22:25
محسن روزبه

خب آقا محمد ایشون گفتند استاد ارجمندم یعنی همون استادم. در مورد شرط سنی من تا حدی قبول دارم و اون هم اینکه دیگه زیاد آبکی نشه ولی فراموش نکنید استاد درویش طالقانی در 35 سالگی فوت کردند. در سایر رشته ها هم بعضی واقعا نابغه بودند مثلا گلشن راز را شیخ محمود شبستری در 18 سالگی نوشته اند که بسیاری بعذ از ایشون بهش شرح نوشته اند. در مورد حساسیت شما هم فکر می کنم انجمن باید عناوین جدیدی اختراع کنه همون مثال استادیار دانشیار و استاد در دانشگاه را که عرض کردم بیانگر همین مسئله است. باید یک مدرک بعد از فوق ممتاز بدهند که معادل دکتری باشه بعد ازون مدرکی که معادل دانشیاری و نهایتا استادی که معادل استاد تمامی در دانشگاه. البته این نطر منه که چندان هم مهم نیست

1393/12/19 - 22:33
رضا اعتمــــــــادیان

نه آقا محسن نظر شما هم مهمه چرا مهم نباشه عزیز
ولی در مورد درویش عرض کردم اینگونه افراد استثنا هستند و کلیت ندارند با همین حال شرط سنی بنظر شخصی من حتما باید باشد چون اینرا خودم تجربه کرده ام قبل و بعد از چهل سالگی که بیشتر یادمه و دقیق تر میدونم کلی جهان بینی و نگرش من به دنیای اطرافم فرق کرد واقعا چهل سالگی برای مرد یه نقطه عطف محسوب شد ، از اول عمرم تا مرز چهل سالگی ارزشها تقریبا ثابت و مشخص بودند ولی پس از گذشت از این دوره بعضی از ارزشها و ضد ارزشها اصلا جایشان بکلی با هم عوض شد بعضیها ارزشها ضعیف شدند و بعضی هم با ارزشتر شدند

1393/12/19 - 23:52
محسن روزبه

آقا رضا منظورم اینه که نظر من ربطی به تصمیم گیری انجمن نداره به همین دلیل هم گفتم چندان مهم نیست. بحث اینه که ما آنچه که از لقب استاد در نظر داریم خیلی بالاست. فراموش نکنیم که اصلا این مدرک استادی به جهت ارزش استخدامی آن بوجود آمده. الان هم همین کاربرد را داره. در هنرهای دیگر ما چنین روشی برای اعطای مدرک نداریم. در گذشته هم حتما خودتان بهتر می دانید که روش تلمذ با الان متفاوت بوده. قدما بسیار از روی خط استادشون مشق میکردند . اینجور گفته میشه که این ارتباط بین استاد و هنرجوها ها هم اغلب در ماه رمضان بیشتر بوده. وقتی هنرجو به حدی میرسید که از نظر استاد به بلوغ رسیده بود به او اجازه رقم میداد به قولی برخی از اساتید با این دو بیتی مشهور بلغ العلی بجماله شاگردشان را محک میزدند و در صورت پخته بودن خط شاگرد بهش می گقتند "بلغ" ات به "العلی" رسیده. تا قبل از آن شاگرد زیر خطش رو امضا نمیکرد. الان حتی کسانی که چند روز شروع به خوشنویسی کردند خط را بدون امضاء نمیگذارند. این کمی ناشی از بروز فردیت و فرد گرایی در هنر هست که بحثش مطوله و من وارد نمیشم. به هر حال اگر ما برداشتمون از مدرک استادی همون شخصیت هنری باشه که اساتید طراز اول فعلی دارند حق باشماست ولی اگر منظور معادل سازی مدارک انجمن با مدارک دانشگاهی باشه که فکر می کنم در سنین زیر 30 سالگی هم مشکلی نیست. حتی اخیرا در یکی از صحبت های استاد امیرخانی شنیدم که بعد از مرحله استادی مرحله "هنرمند" رو مطرح کردند. یعنی به تعبیری ایشان هم قائل به این موضوع هستند که استادی آخرین درجه نیست.

البته من هم با این بحث پائین اومدن کیفیت مدارک موافقم. همونطور که قبلا عرض کردم در سایر رشته ها و بویژه رشته های دانشگاهی هم مطرح هست. یک زمانی طول دوره فوق لیسانس 3-4 سال بود و دکتری حتی تا 9 سال هم بعضا طول می کشید. در مورد مدارج بالاتر هم اگر چه الان در دانشگاهها مدرسین نسبت به قبل مقالات علمی بیشتری ارئه میدن ولی به نظر من و خیلی های دیگه استادهای قدیمی (به معنی فول پروفسور) از خیلی از استادهای جدید با سوادتر بودند. این عوارض کمیت گراییه که بحثش مفصل هست.
زیاده زیاده است.

1393/12/20 - 08:09
zahra

بنظر من فقط اقاي اميرخاني و خروش و اخوين شايسته عنوان استادي به معناي خاص هستند. بگذاريد به بقيه مدرسان به معناي عام استاد اطلاق شود. اينطوري هم احترام آنها حفظ ميشه هم به اساتيد بزرگ لطمه وارد نميشه.

1393/12/20 - 09:07
DB Queries: 61 (0.427s) | CACHE Queries: 37 (0.003s) | Script Execution Time: 0.459 | Memory usage: 2.1MB | Server Load Average: 0.2, 0.15, 0.1