قصدِ ورود دارید ؟!

  جستجو بین پست‌ها و کاربران
معلم هنر

مشخصات

موارد دیگر
رضا گودرزي
6 پست
مرد
رضا گودرزي
رضا گودرزي
خوشنويسي [فایل]
رضا گودرزي
رضا گودرزي
امروزه خط منحصراً وسیله ای برای برقراری ارتباط و ضبط افکار و اندیشه های بشری است .اما بطور کاملاً استثنائی ایرانیان هنر مند و خوش ذوق، موفق به استفاده هوشمندانه ای از قریحه ی لطیف وپر محتوای هنری ملیشان گشته و همانند دیگر هنرهای زیبای ایرانی ، قرنها خوشنویسی را به عنوان یکی از ظریفترین و پر محتواترین هنرهای ملی بلحاظ عرفانی حفظ و ارائه نماید. خط ایرانی نزدیک به هزار سال است که وسیله ی هنرنمائی خوشنویسان است و همواره در طول گذر زمان خوشنویسان در صدد رشد وتکامل آن بوده اند. و حدود هفت قرن خطوط ایرانی مدام سیر تکاملی خود را طی نموده و حدود قرن دهم به اوج زیبائی و شیوائی رسید وبمدت تقریبی یک قرن دوام داشت وبتدریج روندی نزولی طی کرد و حتی در مقطع خاصی دوران خاموشی را سپری نمود. اگر امروزه به وجود تعدادی خوشنویس عاشق امیدوار و دلخوش نبودیم بکل ازآینده ِ این هنر شریف نا امید بودیم.
1321866406_bedahe-moharam90-15.jpg
رضا گودرزي
رضا گودرزي
قاعده نسبت در هنر خطاطی / نسبت یا تناسب كه قاعده ی دوم از دستگاه حُسن تشكیل است. عبارت از آن است كه هر خطی را كه با یك قلم نویسند، حروفِ همجنس و شكلهای مشابه آن – در حدّ تعلیم آن خطّ به یك اندازه و موافق هم باشد. به طوری كه اجزاء خط از فرد و مركّب، درشت یا ریز نسبت به انتخاب قلم نویسنده از حد معیّن خود خارج نگردد. و اجزاء مشابه به نظر یكسان درآید و كوچك وبزرگ ننماید؛ مثلاً حرف نون را در یكجا كوچك و یكجا بزرگ و گنده ننویسد. [فایل]
رضا گودرزي
رضا گودرزي
قطه در خوشنویسی اثر قلم نی است، به شکل مربع که معبار اندازه گیری حروف است و از سویی نمادی است از تجلی وحدت در کثرت حروف، و از طرف دیگر سمبلی است از نقطه تحت باء «بسم الله الرحمن الرحیم». که حضرت مولی فرمودند: «من نقطه زیر باء بسم الله هستم». در ابتدای هر سطر، خوشنویس قبل از شروع به کار کتابت، معمولاً نقطه ای بر صفحه کاغذ می گذارد که با کسره ای در زیر آن نماد «بسم الله الرحمن الرحیم» است و نشانه ای از ارادت به مولای متقیان، قافله سالار کاروان خوشنویسی، و جالب آن که ظاهراً به صورت مادی با این کار نوک و پهنای قلم خود را آزمایش می کند و دانگ قلم را به دست می آورد، مرکب خود را می آزماید و برای سیر آماده می شود که نوشتن سیر خوشنویس است. از سویی شباهت نقطه و کعبه خانه خدا به عنوان اولین مظهر بنا در اسلام قابل توجه است، و گویا که مربع نمادی است از آنچه از عالم بالا به عالم کثرت می آید و هلال و قوس، نشانه ای از تلاش انسان خاکی برای پر کشیدن از عالم کثرت، به وحدت و ملکوتی شدن. [فایل]
رضا گودرزي
رضا گودرزي
خوش‌نویسی اگر در نظر داشته باشیم که خوش‌نویسی اسلامی و ایرانی براساس قالب‌ها و قواعد و نظام‌های بسیار مشخصی شکل می‌گیرد و هر یک از حروف قلم‌های مختلف از نظام شکلی خاص، و تا حدود زیادی غیرقابل تغییر، برخوردارند. آنگاه درمی‌یابیم که ایجاد قلم‌های تازه و یا شیوه‌های شخصی خوش‌نویسان بر مبنای چه ابداع و رعایت حیرت‌انگیزی پدیدار می‌شود. در خوش‌نویسی اندازه‌ی هر حرف و نسبت آن با سایر حروف با دقت بسیار بالایی معین شده‌است و هر حرف به صورت یک «مدول» ثابت درمی‌آید که تخطی از آن به‌منزله‌ی نادیده‌گرفتن توافقی چندصدساله است که همیشه میان خوش‌نویس و مخاطب برقرار بوده و با رضایت طرفین حاصل می‌آمده است. حتی ترتیب شکل کلمات نیز براساس مبانی مشخصی تعیین می‌شده که در «رسم‌الخط»‌ها و «آداب‌المشق»‌ها از جانب اساتید بزرگ تنظیم و ارائه شده است. قرارگیری کلمات نیز -یعنی «کرسی»- هر سطر هر چند نه به‌صورت کاملاً پیش‌بینی و تکلیف‌شده - که ناممکن بوده‌است - اما به‌شکل «سلیقه‌ی مطلوب» زمینه‌ی زیبایی‌شناختی پیشنهادی خاص خود را دارا بوده است.
69907_OHkTKOyL.jpg
رضا گودرزي
رضا گودرزي
خوش نویسی و تحولات نوین آن /خوش‌نویسی ایرانی با از دست رفتن مصرف اصلی آن یعنی کتابت و مواحهه با نیازهای جامعه‌ی مدرن در قرن اخیر روند تازه‌ای را دنبال کرد. تحولات فرهنگی ـ هنری و سیاسی ـ اجتماعی و فنّاوری در ایران، در دوره‌های قاجار و پهلوی زمینه‌ساز نوآوری متفاوتی در خط شده‌اند. در دوره‌ی قاجار با ظهور روزنامه‌ها و نشریات، مصرف اصلی خوش‌نویسی یعنی کتابت و تکثیر، آثار مکتوب به‌تدریج از بین رفت. از این رو جنبه‌های خلاقه و روش‌های شخصی و شیوه‌گرایانه در خط نمود بیشتری پیدا کرد و با رواج «سیاه‌مشق»ها دوران تازه‌ای فرا رسید. پس از آن در دوره‌ی پهلوی با پدیدآمدن نیازهای جدید برای جامعه همچون تجارت، تبلیغات و فنّاوری و هم‌چنین مواجهه با هنر جهانی، خوش‌نویسی نیز می‌بایست خود را با این تحولات هماهنگ می‌کرد. روند تحولات در خوش‌نویسی به شکل سنتی محدود نشد و هنرمندان، خطاطی و نقاشی را با هم درآمیختند تا امکانات نوینی را تجربه کنند به این کار رفته‌رفته عنوان نقاشی‌خط داده شد. شاید بتوان گفت مکتب سقاخانه خاست‌گاه اصلی زیباشناسی و نوآوری معاصر، در خوش‌نویسی خط به‌ویژه درپیش از انقلاب اسلامی بوده است
JALIL-RASOULI-WORK3.jpg
رضا گودرزي
رضا گودرزي
خوش نویسی اسلامی / خوش‌نویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته‌است. زیرا در اصل آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند. آنان خط زیبا را نه فقط در استنساخ قرآن بلکه در اغلب هنرها به‌کار می‌بردند. خوش‌نویسی یا خطاطی در کلیه‌ی کشورهای اسلامی همواره به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده‌است. مردمان این سرزمین‌ها به‌ویژه ایرانیان در اوج قدرت و نهایت ظرافت در این هنر تجلی یافت و خوش‌نویسی به مانند محوری در میان سایر هنرهای بصری ایفای نقش کرده است. خوش‌نویسی از قرون اولیه‌ی اسلامی تا کنون در کلیه‌ی کشورهای اسلامی و مناطق تحت نفوذ مسلمانان با حساسیت و قدرت تمام در اوج امور هنری بوده است. قدیمی‌ترین نسخه‌ی قرآن به خط کوفی است و به امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب منسوب است. پس از قرن پنجم هجری، خط کوفی تقریباً جای خود را به خطّ نسخ داد که حروف آن بر خلاف حروف زاویه‌دار خطّ کوفی منحنی و قوس‌دار است. در اوایل قرن چهارم، سال ۳۱۰ هجری قمری ابن مقله بیضاوی شیرازی خطوطی را بوجود آورد که به خطوط شش‌گانه یا اقلام سته معروف شدند که عبارتند از : محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع.
1297151359_fatimah.zahra.calligraphy.jpg
رضا گودرزي
رضا گودرزي
بطور کلی قرنهای نهم تا یازدهم هجری را می‌توان قرن‌های درخشان در هنر خوش‌نویسی در ایران دانست. در اواسط قرن یازدهم سومین خط خالص ایرانی یعنی شکسته‌ی نستعلیق به دست مرتضی‌قلی‌خان شاملو حاکم هرات با تغییردادن خط نستعلیق ابداع شد. علت پیدایش آن را می‌توان به سبب نیاز به تندنویسی و راحت‌نویسی در امور منشی‌گری و بیش از آن ذوق و خلاقیت ایرانی دانست. همان‌طوری که بعد از پیدایش خط تعلیق، ایرانیان به‌خاطر سرعت در کتابت، شکسته‌تعلیق آن‌را نیز به‌وجود آوردند. درویش عبدالمجید طالقانی این خط را به کمال رساند. در دوران قاجار خط کاربرد اصلی خود یعنی کتابت را از دست داد. از یک سو با تأکید و توسعه‌ی سیاه‌مشق‌نویسی به سمت هنر ناب رفت و از دیگر سو با پدیدآمدن روزنامه‌ها و چاپ سنگی خود به هنرهای کاربردی نزدیک شد. در دوران پهلوی روند نیازهای مدرن تجاری و تبلیغی حط را از کنج کتابخانه‌ها و مجموعه‌های خصوصی به بستر اجتماع کشاند و جریانات هنری مدرنی شیوه‌هایی چون نقاشی‌خط را به‌وجود آوردند که کماکان مورد توجه محافل هنری جهان است. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی خوش‌نویسی با اقبال عمومی روبرو شد.
صفحات: 1 2