قصدِ ورود دارید ؟!

  جستجو بین پست‌ها و کاربران
دانش آموخته دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل .فارغ نگارستان خوشنویسی پروفیسور میمنه گی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و افتخار اشتراک در کلاس های خوشنویسی استاد کریم کریمی در مشهد مقدس

مشخصات

موارد دیگر
شاهپور فاخر
468 پست
مرد

دنبال‌کنندگان

(65 کاربر)
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
تمرین امروز بانجیبب بارور
برون بیاورم، این سرپناه کافی نیست
جگر برون کشم این‌بار، آه کافی نیست
به‌خواب دیده‌ام، ابلیس سجده کرد به‌من
برای یوسف این خواب، چاه کافی نیست
«پُل‌صراط» که از موی نازک است، بماند
رسیدنم به‌تو با شاهراه کافی نیست
برای منطق این بحث خنده کم آورد
به‌ ساده‌لوحیِ ما قاه‌قاه کافی نیست
برای یوسف.jpg
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
یک‌بیت قشنگ از " صایب ":

" خنده رسوا می‌نماید، پسته‌ي بی‌مغز را
چون نداری مایه، از لافِ سخن خاموش باش "
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
بانو حمیرا نکهت دستگیر زاده
سفر کن با من ای دریای چشمت در دلم جاری
سفر از دره های قصه های تلخ تکراری
هوای تازه می خواهد پرستوی خیال من
پر پاک سفر کردن هوای صبح بیداری
دلم از تنگی این روز های تیره می گیرد
تو می گفتی برایم می روی خورشید می آری
تو هم رفتی و پاییدی میان لحظه های شب
به شب خو کردی و خورشید را افسانه پنداری
بیا از خانۀ ابری برون آریم باران را
بیا کز لانۀ امید خورشیدی برون آری
سفر کن از تن پوسید ۀگی ها تا روان من
تو ابری در بیابان صدایم خوب می باری
تو میگفتی.jpg
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
تمرین امروز با سعدی
یهاالناس جهان جای تن آسانی نیست
مرد دانا، به جهان داشتن ارزانی نیست
خفتگان را چه خبر زمزمهٔ مرغ سحر؟
حیوان را خبر از عالم انسانی نیست
داروی تربیت از پیر طریقت بستان
کادمی را بتر از علت نادانی نیست
روی اگر چند پری چهره و زیبا باشد
نتوان دید در آیینه که نورانی نیست
شب مردان خدا روز جهان افروزست
روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
روشنان را.jpg
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
امروز با بیدل
" اعدادِ ما تهی کرد ، چندان که صفر گشتیم
از خویش کاست امّا ، برما فزود ما را "(بیدل)
از دید بیدل ، صفر ها به تنهایی و بدون داشتن عددِ دیگر در کنارِ خود ، علامتِ بی مفهومی اند که برابراست به جهان ( کثرت ) ؛ امّا زمانی که عدد یک که مساوی به "وحدت الوجود " است ، برای مفهوم بخشیدن در کنار این صفر و یا صفر ها ( جهان کثرت ) می آید ، صفر ده می شود ، صفر ها صد می شوند ،هزار و ده هزار و میلیون و میلیارد و... می‌شوند ؛ یعنی با گذاشتن عدد یک ( وحدت الوجود ) جهان کثرت الوجود یا جهان موجودات شکل می گیرد .
وحدت الوجود ،مساوی به هستیِ مطلق یا همان خداوند (ج) است که انسان در پیوند با او و موجودیتِ او ، هستی می یابد ؛ یعنی توسط او( پرودگار) انسان هست می شود ، و مرگ و زنده گی اش در دستِ اراده ی اوست .
در بیتِ فوق، بیدل می گوید : خداوند ما را از اعدادی که سبب اختلال در نفس ما می شود ، تهی کرد تا جایی که چیزی جز" صفر"( کثرت) از ما باقی نماند ؛ سپس از خود کاست ( اشاره به دمیدن روح خداوندی در وجود انسان است ) و ما را برما فزود، یعنی از یک صفر(آدم) به اراده ی او صفر های متعدد(آدم ها) پدید آمدند
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
تمرین امروز با خواجه شیراز
001.jpg
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
می‌آیی،
می‌نشینی نزدیک!
تلخ نه، شورتر از طعمِ سکوت
آه... بر زخمِ دلم باز نمک می‌پاشی...
"جاویدفرهاد"
می آیی.jpg
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
شاهپور فاخر
شاهپور فاخر
امروز با بیدل:
"آنقدر کاهیدم از دردِ سخن کز پیکرم
ناله دارد پیرهن همچون قلم در آستین"(بیدل)
" کاهیدن از دردِ سخن " اشاره‌ی قشنگ به میزان بی‌انتهایی درد است که به "ناله‌ی پیرهن" در "آستینِ قلم" تشبیه شده است.( این گونه پنداشت، به نوعی می‌تواند همان صنعت لفظی اغراقِ شاعرانه در نشان دادن دردِ مفرط نیز دانسته شود؛ چیزی که در دبستان هندی بسیار به آن توجه شده و به گونه‌یی "تُنُک خیالی" (نازک خیالی) نیز به آن گفته می شود)
با توجه به این توجیه بیدل می‌گوید: از فرطِ دردِ سخن ؛ یعنی سخن آرایی( که شاید منظور سخنوری و سخن‌سرایی است) به حدی رنج را متحمل شدم که پیکرم از ناله، پیراهنی مانند قلم درآستین دارد. (پیکرِقلم نیز وقتی از فرط ِدردِ سخن لبریز می‌گردد، رنگ ناله است که از آستینش بیرون می‌آید، و این جذاب‌ترین تشبیه شاعرانه از بیان حالت" منِ فردی" است.)
افزون برآن چه این جا اشاره شد، واژه‌های " پیکر، پیراهن و آستین" در یک همخوانی مفهومی، بسیار جذاب وسامانمند با هم شکل گرفته اند و سبب ایجاد قرینه‌ی موضوعی در ساختار محتوایی این بیت شده اند.
بی گفتگو به کلبه ام ای آشنابیا
صفحات: 2 3 4 5 6
DB Queries: 90 (1.3561s) | CACHE Queries: 31 (0.0284s) | Script Execution Time: 1.528 | Memory usage: 1.39MB | Server Load Average: 0.56, 0.46, 0.33